Passa al contingut principal

Les dues cares de la ficció

 Els somnis i les il·lusions ens poden fer avançar però també ficar-nos dins d’embolics considerables. Molt de temps he somniat amb una societat on la capacitat de fabulació afegís dimensions a les nostres vides però que, al mateix temps, aconseguís mantenir controlats els intents de manipulació que són la temptació d’uns quants. Una societat creativa, sana i lliure, en definitiva.

Ara però, em vaig adonant, cada vegada més, que el do de crear ficcions portarà sempre les dues cares de la moneda, per una ens fa volar i per l’altra ens llença contra certes ombres projectades malintencionadament.

Per entendre això, com tantes altres coses, cal veure com ha estat la nostra història evolutiva. Dins del complex mon de hormones i neurotransmissors que s’encarreguen de fer-nos “funcionar” hi ha tot un ball d’excitacions e inhibicions que només es poden comprendre si tenim en compte que ha estat un procés que s’ha anat ajustant sobre la marxa. Quan alguna cosa no acaba d’anar bé tot el temps i,  de tant en tant, convé frenar-la, es posa en marxa un mecanisme per inhibir-la.  I que una o un altra actuï dependrà d’un subtil joc de proporcions que vindran donades per com estigui l’ambient en cada moment.

Un exemple de tot això i que ens ve al cas es de fet de que la nostra memòria es bassa en un procés bioquímic que, curiosament, quan recordem s’encarrega d’afeblir “deliberadament” les connexions neuronals que s’havien establert i que han permès eixa remembrança.

Això es pensa que s’ha fixat per l’evolució perquè dona l’avantatge de permetre una “actualització” en un nou context i ens dona més opcions per aplicar-lo en situacions canviants.Aquest mecanisme evolutiu té tot el sentit del món. Elaborem conceptes sòlids quan som capaços d’aplicar-los a diferents contextos i aquesta flexibilitat és útil per a la supervivència individual i de l’espècie.

Com a efecte col·lateral d’aquesta capacitat de lligar-se i deslligar-se del context, i, en particular d’un espai i un temps determinat, els humans hem obtingut un gran poder narratiu, però que té les dues cares que esmentava abans.

Si ser narradors d’històries ens ha facilitat la possibilitat d’imaginar tant passats com futurs en escenaris diferents, impulsant tant l’art com la tecnologia, tal habilitat no es pot aïllar de la possibilitat de construir fabulacions enganyoses com les que ara s’anomenem “fake news” i que ja foren emprades des de molt abans com es mostra, per exemple, a  l’Odissea, amb una carta de navegació “encriptada” per despistar als que volien anar a les actuals illes britàniques a buscar l’estany necessari a l’edat del bronze.

Una societat que tingués això controlat implicaria que comptés amb una mena de “detector de mentides” col·lectiu o, millor dit, una sort de detector d’intencions darrere de les fabulacions. Per aconseguir tal objectiu, socialment positiu, caldria un mecanisme inhibitori mitjançant una anàlisi reflexiva i comunicativa que està lluny de generalitzar-se en un món on es sotmet a la majoria de gent a un moviment continu per guanyar-se la vida.

En resum i com va dir Gabriel Celaya i va cantar Paco Ibañez “no ens deixen ser com som” i això ens posa en mans d’eixos creadors de fantasies que només a ells els hi convenen.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Exorcismes contra la incertesa

  Els nostres cervells són unes màquines de construir coherència (i de forçar-la si cal) per tal de preservar l’estabilitat psicològica de la nostra identitat. Ens necessitem coherents amb nosaltres mateixos dia rere dia, però al mateix temps, siguem conscients o no, elaborem realitats paral·leles possibles per tal de fugir d’un entorn que sentim que ens limita. La ciència ens ha donat una guia bastant segura per no allunyar-nos amb excés del món “real” encara que, per fer-ho, ens ha hagut d’obrir els ulls a realitats que no podem percebre habitualment: la terra és redona i gira al voltant del sol,  els invisibles bacteris poden ser la causa de les malalties, els objectes estan plens de partícules microscòpiques i de forats entre elles que no som capaços de visualitzar.... Malgrat això ella mateixa està (i des del meu punt de vista estarà sempre) plena de forats, de coses que no hem arribat a entendre i, com a conseqüència, el nostre cervell ha d’intentar esforçar-se per i...

Poliamor

 Hi ha idees que van i venen i que les noves generacions se les fan seues amb el sentiment d’haver-les inventat i fer d’elles un trencament amb allò que veuen com pansit i caduc. Les veus que proven de dir-los que això no n’és tan nou com els hi sembla són etiquetades, amb una certa raó, tot s’ha de dir, d’aus de mal averany. Però, en realitat, moltes vegades la idea encara que es vesteixi d’un altre context continua sent essencialment la mateixa. Fa 70 anys es deia amor lliure i ara poliamor. El cert és que quan alguna cosa d’aquest estil torna a sortir una vegada i altra sol ser perquè respon a un desig que travessa els temps. No és estrany, doncs, que s’hagi parlat i escrit molt sobre com les normes socials encotillen certes tendències “naturals”. S’ha enraonat que els essers humans podem estimar en una mena de capes concèntriques: primer la família, després el poble, a continuació el país, per arribar finalment a la humanitat i, en alguns casos, fins i tot al conjunt dels e...

Sincronies

 Resulta curiós, sobre tot per als que no som experts, que quan estem desperts les diferents zones del nostre cervell tinguin ritmes diferents produint ones desincronitzades i que quan dormim de debò es produeixi una sincronització que permeti transferències d’una part a l’altra. La natura ens ensenya moltes coses aplicables, això si amb molta cura, a la vida social. Cada vegada estic més convençut de que la clau de moltes coses està en saber combinar l’autonomia personal i l’harmonització dels ritmes comunitaris o, si voleu, la sincronització/desincronització en les relacions de parella, de família, d’amics, de poble.  Ho aconseguim? Anem bé amb, per exemple, la tendència creixent a fer més i més comunicació “asíncrona” via missatges pels mòbils reservant la comunicació directa per a moments “especials”?. És això bo o dolent?. És el reflex d’una societat que aprofundeix en el seu individualisme o un desig “natural” al que la tecnologia obre camí?. No ho sé, probablement...