Passa al contingut principal

Poliamor

 Hi ha idees que van i venen i que les noves generacions se les fan seues amb el sentiment d’haver-les inventat i fer d’elles un trencament amb allò que veuen com pansit i caduc. Les veus que proven de dir-los que això no n’és tan nou com els hi sembla són etiquetades, amb una certa raó, tot s’ha de dir, d’aus de mal averany.

Però, en realitat, moltes vegades la idea encara que es vesteixi d’un altre context continua sent essencialment la mateixa. Fa 70 anys es deia amor lliure i ara poliamor. El cert és que quan alguna cosa d’aquest estil torna a sortir una vegada i altra sol ser perquè respon a un desig que travessa els temps.

No és estrany, doncs, que s’hagi parlat i escrit molt sobre com les normes socials encotillen certes tendències “naturals”. S’ha enraonat que els essers humans podem estimar en una mena de capes concèntriques: primer la família, després el poble, a continuació el país, per arribar finalment a la humanitat i, en alguns casos, fins i tot al conjunt dels essers vius i al planeta sencer. Posats a donar-li voltes al tema hi ha fins i tot arguments inspirats en dades científiques com les de Richard Dawkins parlant de “el gen egoista” o en reconstruccions de caire més antropològic i polític com al “origen de la família” de Friedrich Engels.

No són tan conegudes, però, les evidències etològiques: a les espècies, especialment d’aus, on la participació dels mascles en la cura dels fills és més alta la parella monògama sol imposar-se i això té un sentit pràctic evolutiu innegable.

Ara bé, si els humans han aconseguit separar, en gran part,  la sexualitat de la reproducció, tots aquests arguments en favor de la família tradicional perden força. Res no impediria, doncs, explorar noves formes de conviure i de tindre relacions amoroses amb contingut sexual. L’evidència, indica, però, que canviar en estos temes és més difícil del que als joves els hi pot semblar. L’evolució biològica i la cultural no marxen al mateix ritme. Provar noves possibilitats és un privilegi de la joventut que s’ha de cuidar i respectar, la qual cosa no impedeix la preocupació dels més grans per les possibles reaccions exagerades a les probables decepcions.

 Experimentar amb formes de relació que, partint de la dignitat dels altres, vulguin aprofundir en l’afecte mutu mai serà res de negatiu si les persones que ho intenten estan ben equipades per resistir frustracions sense perdre el seu ímpetu vital ni danyar el els altres.

Sigui en forma de parella o en la del que ara s’anomena poliamor, l’important continua sent que no hi hagi engany ni ocultació dels vertaders sentiments. Es tracta, al meu entendre, que les relacions puguin ser d’un autèntic amor lliure, ingredient aquest imprescindible per gaudir i compartir una vida plena. I tal voluntat no és gens fàcil de portar endavant en societats que fan del culte a l’amor propi una mena de religió agressiva i excloent.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Els paranys de l'eficàcia a curt terme

  “Vivimos a golpes y apenas nos dejar ser quienes somos ” va escriure Gabriel Celaya i va musicar Paco Ibañez en “La poesía es un arma cargada de futuro ”. Quanta raó!. Vivim a dues velocitats. La major part del temps amb la més ràpida apagant focs i només en ocasions especials podem aturar-nos a pensar per prendre les decisions més personals sobre la nostra vida. Això és degut a què, per molt sofisticats que puguem parèixer, som, essencialment essers adaptats evolutivament per sobreviure. Ho fem sovint d’una   manera tan complexa que, de vegades, se’ns escapa aquesta realitat de fons que està per darrere de tot el que fem individualment i col·lectivament. Ara bé, la supervivència està lligada amb molta freqüència a prendre decisions ràpides i efectives. El nostre cos i, per tant, el nostre cap s’han desenvolupat per donar aquest tipus de respostes. Aquesta senzilla evidència contribueix a explicar perquè els polítics que ofereixen accions curtes i eficaces tinguin ta...

Exorcismes contra la incertesa

  Els nostres cervells són unes màquines de construir coherència (i de forçar-la si cal) per tal de preservar l’estabilitat psicològica de la nostra identitat. Ens necessitem coherents amb nosaltres mateixos dia rere dia, però al mateix temps, siguem conscients o no, elaborem realitats paral·leles possibles per tal de fugir d’un entorn que sentim que ens limita. La ciència ens ha donat una guia bastant segura per no allunyar-nos amb excés del món “real” encara que, per fer-ho, ens ha hagut d’obrir els ulls a realitats que no podem percebre habitualment: la terra és redona i gira al voltant del sol,  els invisibles bacteris poden ser la causa de les malalties, els objectes estan plens de partícules microscòpiques i de forats entre elles que no som capaços de visualitzar.... Malgrat això ella mateixa està (i des del meu punt de vista estarà sempre) plena de forats, de coses que no hem arribat a entendre i, com a conseqüència, el nostre cervell ha d’intentar esforçar-se per i...

Sincronies

 Resulta curiós, sobre tot per als que no som experts, que quan estem desperts les diferents zones del nostre cervell tinguin ritmes diferents produint ones desincronitzades i que quan dormim de debò es produeixi una sincronització que permeti transferències d’una part a l’altra. La natura ens ensenya moltes coses aplicables, això si amb molta cura, a la vida social. Cada vegada estic més convençut de que la clau de moltes coses està en saber combinar l’autonomia personal i l’harmonització dels ritmes comunitaris o, si voleu, la sincronització/desincronització en les relacions de parella, de família, d’amics, de poble.  Ho aconseguim? Anem bé amb, per exemple, la tendència creixent a fer més i més comunicació “asíncrona” via missatges pels mòbils reservant la comunicació directa per a moments “especials”?. És això bo o dolent?. És el reflex d’una societat que aprofundeix en el seu individualisme o un desig “natural” al que la tecnologia obre camí?. No ho sé, probablement...