Passa al contingut principal

D'on som?

 Confesso que quan em pregunten d’on soc no se molt bé que contestar. Finalment solc respondre amb un altra pregunta: Què entens tu per ser d’un lloc?. Passats uns segons d’un desconcert no volgut, li aclareixo: si s’és d’on s’ha nascut, sóc valencià, si s’és d’on més temps s’ha treballat i viscut, sóc faldut (d’Ulldecona) i si s’és d’on més s’ha estimat sóc nicaragüenc....tria tu mateix/a o fes la combinació.

La majoria em contesta dient que sóc “ciutadà del món” sobre tot si se m’acut afegir que vaig passar vint anys de la meua joventut a Madrid on els meus pares es van traslladar per raons de feina i on viuen els meus germans.

Aquesta petita anècdota personal em serveix per pensar sobre la nostra vinculació amb els llocs. S’ha escrit molt sobre això i serà difícil que pugui aportar alguna cosa nova, però com tots ens servim d’inspiració d’altres contínuament, tal vegada aquestes línies puguin donar peu a alguna reflexió particular.

Els investigadors han trobat que al voltant dels 7 anys d’edat hi ha una mena de fusió entre llenguatge i pensament, el que, entre d’altres coses, dóna lloc a una mena de diàleg intern en continua interacció amb tot el que prové de l’exterior. Les nostres emocions i pensaments es mouen, doncs, dins d’un marc on s’han integrat tant la base genètica com el conjunt d’experiències viscudes, però que adquireix un dinamisme propi sobre tot a partir d’eixa edat.

D’altra banda, sabem també que el nostre present dona color als records del passat i afavoreix aquells que estan en sintonia amb el que sentim al moment de l’evocació. No és gens estrany, per tant, que el que subjectivament importi més a  una persona sigui el lloc on ha viscut de manera més intensa (pel bo i pel dolent!).

Tanmateix no podem deixar de costat que hi ha també tot allò que n’és implícit i que, sense que ens adonem, influeix poderosament en la nostra conducta i sentiments. Per exemple, normalment no conservem records d’abans d’haver complit els tres anys. Això, que es diu amnèsia infantil, sembla ser degut a que el nostre cervell no havia madurat encara prou com per consolidar-los i  recuperar-los. Aleshores, podem pensar que les nostres vivències d’eixos primers tres anys de vida no ens han influït gaire perquè no som capaços de recordar-les?. Certament que no. Per tant el lloc on es neix i transcorreixen els primers anys de vida té més importància que la que moltes vegades l’atribuïm quan després ens hem hagut de moure molt.

I la genètica lligada als llocs, això que se solen dir les arrels ancestrals? Doncs tenen molta menys importància objectiva de la que, de vegades, els nostres sentiments li volen donar. Per molt que tinguem vuit cognoms d’avantpassats d’un determinat territori açó no vol dir gaire cosa. Les migracions i l’exogàmia han estat tan grans en l’espècie humana que si remuntem unes quantes generacions més la barreja de llocs de procedència dels ancestres amb molta probabilitat serà considerable.

En definitiva tot influeix, però les influències són més subtils i variades del què normalment pensem. Crec que hem de valorar, llavors, tant la nostra amalgama personal com les que anem trobant pel llocs on vivim reconeixent que el mestissatge biològic, cultural i fins i tot emocional ha d’estar acompanyat del dret a què en cada lloc les persones puguin evolucionar a la seua manera individual i col·lectiva pel bé del conjunt. En realitat, ho vulguem o no, i independentment d’on hàgim viscut tots som “ciutadans del món” i, al mateix temps, portem al nostre cap i al nostre cor uns quants llocs ben particulars.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Exorcismes contra la incertesa

  Els nostres cervells són unes màquines de construir coherència (i de forçar-la si cal) per tal de preservar l’estabilitat psicològica de la nostra identitat. Ens necessitem coherents amb nosaltres mateixos dia rere dia, però al mateix temps, siguem conscients o no, elaborem realitats paral·leles possibles per tal de fugir d’un entorn que sentim que ens limita. La ciència ens ha donat una guia bastant segura per no allunyar-nos amb excés del món “real” encara que, per fer-ho, ens ha hagut d’obrir els ulls a realitats que no podem percebre habitualment: la terra és redona i gira al voltant del sol,  els invisibles bacteris poden ser la causa de les malalties, els objectes estan plens de partícules microscòpiques i de forats entre elles que no som capaços de visualitzar.... Malgrat això ella mateixa està (i des del meu punt de vista estarà sempre) plena de forats, de coses que no hem arribat a entendre i, com a conseqüència, el nostre cervell ha d’intentar esforçar-se per i...

Poliamor

 Hi ha idees que van i venen i que les noves generacions se les fan seues amb el sentiment d’haver-les inventat i fer d’elles un trencament amb allò que veuen com pansit i caduc. Les veus que proven de dir-los que això no n’és tan nou com els hi sembla són etiquetades, amb una certa raó, tot s’ha de dir, d’aus de mal averany. Però, en realitat, moltes vegades la idea encara que es vesteixi d’un altre context continua sent essencialment la mateixa. Fa 70 anys es deia amor lliure i ara poliamor. El cert és que quan alguna cosa d’aquest estil torna a sortir una vegada i altra sol ser perquè respon a un desig que travessa els temps. No és estrany, doncs, que s’hagi parlat i escrit molt sobre com les normes socials encotillen certes tendències “naturals”. S’ha enraonat que els essers humans podem estimar en una mena de capes concèntriques: primer la família, després el poble, a continuació el país, per arribar finalment a la humanitat i, en alguns casos, fins i tot al conjunt dels e...

Camins mentals d'anada i de tornada

 Tot el que està dins dels nostres caps hi ha arribat perquè ha tingut un sentit pràctic. Altra cosa és que, a hores d’ara, no sigui capaç d’adaptar-se a certes circumstàncies molt diferents d’aquelles per les que va demostrar la seva utilitat i acabi provocant problemes seriosos.   Sense la precisió i el bagatge d’Annette Karmiloff-Smith o Daniel Kahneman qui aprofundeixen en tot això, podem dir que al cervell hi ha un continu vaivé entre l’automàtic i el reflexiu. I això representa un clar avantatge. Quan es domina un procediment perquè es controla i s’ha fet moltes vegades no cal estar-hi pensant a cada pas i així ens pot quedar la ment lliure per altres tasques. Un exemple clar n’és el de quan aprenem a conduir. A tots ens ha resultat complicat estar pendent de sincronitzar un munt de moviments i estar atents a una gran quantitat de detalls, però després som capaços de fer molts d’ells “d’esma” i anar xerrant o escoltant música al mateix temps. Hem passat del pensament c...