Passa al contingut principal

D'on som?

 Confesso que quan em pregunten d’on soc no se molt bé que contestar. Finalment solc respondre amb un altra pregunta: Què entens tu per ser d’un lloc?. Passats uns segons d’un desconcert no volgut, li aclareixo: si s’és d’on s’ha nascut, sóc valencià, si s’és d’on més temps s’ha treballat i viscut, sóc faldut (d’Ulldecona) i si s’és d’on més s’ha estimat sóc nicaragüenc....tria tu mateix/a o fes la combinació.

La majoria em contesta dient que sóc “ciutadà del món” sobre tot si se m’acut afegir que vaig passar vint anys de la meua joventut a Madrid on els meus pares es van traslladar per raons de feina i on viuen els meus germans.

Aquesta petita anècdota personal em serveix per pensar sobre la nostra vinculació amb els llocs. S’ha escrit molt sobre això i serà difícil que pugui aportar alguna cosa nova, però com tots ens servim d’inspiració d’altres contínuament, tal vegada aquestes línies puguin donar peu a alguna reflexió particular.

Els investigadors han trobat que al voltant dels 7 anys d’edat hi ha una mena de fusió entre llenguatge i pensament, el que, entre d’altres coses, dóna lloc a una mena de diàleg intern en continua interacció amb tot el que prové de l’exterior. Les nostres emocions i pensaments es mouen, doncs, dins d’un marc on s’han integrat tant la base genètica com el conjunt d’experiències viscudes, però que adquireix un dinamisme propi sobre tot a partir d’eixa edat.

D’altra banda, sabem també que el nostre present dona color als records del passat i afavoreix aquells que estan en sintonia amb el que sentim al moment de l’evocació. No és gens estrany, per tant, que el que subjectivament importi més a  una persona sigui el lloc on ha viscut de manera més intensa (pel bo i pel dolent!).

Tanmateix no podem deixar de costat que hi ha també tot allò que n’és implícit i que, sense que ens adonem, influeix poderosament en la nostra conducta i sentiments. Per exemple, normalment no conservem records d’abans d’haver complit els tres anys. Això, que es diu amnèsia infantil, sembla ser degut a que el nostre cervell no havia madurat encara prou com per consolidar-los i  recuperar-los. Aleshores, podem pensar que les nostres vivències d’eixos primers tres anys de vida no ens han influït gaire perquè no som capaços de recordar-les?. Certament que no. Per tant el lloc on es neix i transcorreixen els primers anys de vida té més importància que la que moltes vegades l’atribuïm quan després ens hem hagut de moure molt.

I la genètica lligada als llocs, això que se solen dir les arrels ancestrals? Doncs tenen molta menys importància objectiva de la que, de vegades, els nostres sentiments li volen donar. Per molt que tinguem vuit cognoms d’avantpassats d’un determinat territori açó no vol dir gaire cosa. Les migracions i l’exogàmia han estat tan grans en l’espècie humana que si remuntem unes quantes generacions més la barreja de llocs de procedència dels ancestres amb molta probabilitat serà considerable.

En definitiva tot influeix, però les influències són més subtils i variades del què normalment pensem. Crec que hem de valorar, llavors, tant la nostra amalgama personal com les que anem trobant pel llocs on vivim reconeixent que el mestissatge biològic, cultural i fins i tot emocional ha d’estar acompanyat del dret a què en cada lloc les persones puguin evolucionar a la seua manera individual i col·lectiva pel bé del conjunt. En realitat, ho vulguem o no, i independentment d’on hàgim viscut tots som “ciutadans del món” i, al mateix temps, portem al nostre cap i al nostre cor uns quants llocs ben particulars.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Sobreviu (encara que amb prou feines) el suport mutu?

 Fa més d’un segle Kropotkin explicava que de les formes de col·laboració entre els membres de la tribu es va passar a les comunes aldeanes i d’aquestes a les germanies medievals. Tot això va quedar arraconat quan els estats “moderns” propiciats pels grans comercials i industrials se les van apanyar per agafar el monopoli de l’ordenació de la solidaritat en nom d’una suposada igualtat davant la llei. Més enllà de la simpatia que un pugui tenir per les seues idees anarquistes s’ha de reconèixer que la seua versió de la història del suport mutu entre ciutadans d’a peu resulta bastant estimulant. Independentment del que s’opini sobre que s’ha de fer primer, assaltar les casernes d’hivern o elaborar models alternatius d’organització des de baix o les dues coses alhora, em sembla clar que sense la reconstrucció de xarxes de suport mutu seguirem presoners dels que es creuen amos del món. En conseqüència la tasca principal i urgent és la de rastrejar el que encara queda d’eixes xarxes d’a

Els paranys de l'eficàcia a curt terme

  “Vivimos a golpes y apenas nos dejar ser quienes somos ” va escriure Gabriel Celaya i va musicar Paco Ibañez en “La poesía es un arma cargada de futuro ”. Quanta raó!. Vivim a dues velocitats. La major part del temps amb la més ràpida apagant focs i només en ocasions especials podem aturar-nos a pensar per prendre les decisions més personals sobre la nostra vida. Això és degut a què, per molt sofisticats que puguem parèixer, som, essencialment essers adaptats evolutivament per sobreviure. Ho fem sovint d’una   manera tan complexa que, de vegades, se’ns escapa aquesta realitat de fons que està per darrere de tot el que fem individualment i col·lectivament. Ara bé, la supervivència està lligada amb molta freqüència a prendre decisions ràpides i efectives. El nostre cos i, per tant, el nostre cap s’han desenvolupat per donar aquest tipus de respostes. Aquesta senzilla evidència contribueix a explicar perquè els polítics que ofereixen accions curtes i eficaces tinguin tant d’èxit

Entendre la maldat

 Potser que intentar entendre la maldat sigui una de les coses mes importants que hem de fer com a essers humans. Sobre tot quan ens desborden emocionalment notícies com les del abusos sexuals als infants o els genocidis de tota mena. Hanna Arendt parlava de la banalitat del mal explicant com Hitler i els seus sequaços van comptar amb la complicitat de molts ciutadans alemanys “normals”. La filòsofa Ana Carrasco-Conde en “Decir el mal” conclou que ho hem de mirar com un procés col·lectiu d’autojustificació d’unes estructures socials basades en la dominació. Hem de trobar, doncs, les arrels del mal, més enllà dels casos psicopatològics individuals, en la “normalització” de tot allò que genera relacions profundament desequilibrades entre humans. La pregunta que ens podem fer és quan van començar estes tendències d’organització social de conseqüències tan devastadores. Hi ha moltes maneres d’enfocar la qüestió, però , en tot cas, cal parar esment sobre el que els resultats antropolò