Passa al contingut principal

La diversitat no és un caprici

 Alguns pensen que tot seria més fàcil si ens assemblessin més uns als altres. No és per ofendre’ls perquè en d’altres aspectes poden ser persones molt vàlides, però, amb eixa manera de pensar reviuen el pensament d’Isabel la catòlica: una mateixa llengua, una mateixa religió,  en definitiva una estructura social uniformadora.

Efectivament és molt més còmode sobre tot pels que manen. No cal contemplar una casuística molt complicada. Les lleis no han de tenir tants d’apartats i es pot gestionar el conjunt amb bastant menys recursos.

Tanmateix, obliden que l’opció evolutiva que representa la nostra espècie ha estat la d’allargar al màxim el nostre període “d’incubació”  com a essers humans per garantir una major adaptabilitat a nostre medi ambient. D’esta manera i com que les influències que arriben d’ell poden ser molt variades no resulta sorprenent la enorme diversitat cultural i social en la que ens trobem.

Per tant, en el que tots som iguals és en el fet de que tots som diferents. I no és un joc de paraules. Defensar la diversitat no és un postureig ideològic. És tenir clara la realitat de la condició humana com una expressió particularment flexible de les estratègies de la vida per mantenir-se i expandir-se.

Paga la pena, doncs, la complicació i no és tracta només de posar obstacles a les concentracions de poder, que també (perquè no!), sinó de treure profit a una gama d’opcions que ben combinada dona per moltíssim.

Com a espècie i com a poble ens hem de cuidar de no intentar reduir aquesta diversitat a base d’unes classificacions reduccionistes simplificadores elaborades a partir d’urgències atàviques. Hem d’obrir tot el que puguem els braços per poder-la estrènyer amb tota la força i la convicció que ens sigui possible.

En èpoques de desorientació, regnen els “experts” de tota mena, però hem d’adonar-nos que una persona experta, quan funciona com a tal, aplica uns models mentals apresos que encotillen la realitat i no deixen albirar per on poden venir els canvis i per on podem empentar per adreçar-los, encara que sigui a petita escala, en la direcció que desitgem.

És ben cert, com les investigacions en psicobiologia han posat de relleu, que el mamífers han desenvolupat enormement el cerebel i que aquest, per poder controlar els moviments més fins i precisos ha desenvolupat entre els homo sapiens una elevada capacitat per l’articulació complexa, el que, de retruc, va servir per impulsar la flexió de la sintaxis que utilitzem quotidianament en les nostres converses i escrits. Aprofitem, llavors, esta habilitat i no donem passos enrere deixant de costat tot allò que ens complica la nostra anàlisi de la realitat.

Si hem arribat fins aquí, pel bo i pel dolent, ha estat en gran part per la plasticitat del nostre cervell. Recordem que els avenços científics es basen precisament en la “dèria” que tenim els humans per qüestionar els models mentals preexistents. No per casualitat la mielinització dels axons de les neurones, que dona rapidesa però limita la seua connectivitat no s’atura tan aviat com en altres espècies. Com a societats humanes necessitem un ambient que sigui alhora suficientment estable per no haver-se de preocupar excessivament de les coses més bàsiques, però prou estimulant com per permetre’ns continuar evolucionant en positiu.

 I això només es pot garantir preservant i respectant al màxim la nostra diversitat, entenent-la com un bé essencial per molt que, de vegades ens pugui semblar que ens “complica” la vida.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Sobreviu (encara que amb prou feines) el suport mutu?

 Fa més d’un segle Kropotkin explicava que de les formes de col·laboració entre els membres de la tribu es va passar a les comunes aldeanes i d’aquestes a les germanies medievals. Tot això va quedar arraconat quan els estats “moderns” propiciats pels grans comercials i industrials se les van apanyar per agafar el monopoli de l’ordenació de la solidaritat en nom d’una suposada igualtat davant la llei. Més enllà de la simpatia que un pugui tenir per les seues idees anarquistes s’ha de reconèixer que la seua versió de la història del suport mutu entre ciutadans d’a peu resulta bastant estimulant. Independentment del que s’opini sobre que s’ha de fer primer, assaltar les casernes d’hivern o elaborar models alternatius d’organització des de baix o les dues coses alhora, em sembla clar que sense la reconstrucció de xarxes de suport mutu seguirem presoners dels que es creuen amos del món. En conseqüència la tasca principal i urgent és la de rastrejar el que encara queda d’eixes xarxes d’a

Els paranys de l'eficàcia a curt terme

  “Vivimos a golpes y apenas nos dejar ser quienes somos ” va escriure Gabriel Celaya i va musicar Paco Ibañez en “La poesía es un arma cargada de futuro ”. Quanta raó!. Vivim a dues velocitats. La major part del temps amb la més ràpida apagant focs i només en ocasions especials podem aturar-nos a pensar per prendre les decisions més personals sobre la nostra vida. Això és degut a què, per molt sofisticats que puguem parèixer, som, essencialment essers adaptats evolutivament per sobreviure. Ho fem sovint d’una   manera tan complexa que, de vegades, se’ns escapa aquesta realitat de fons que està per darrere de tot el que fem individualment i col·lectivament. Ara bé, la supervivència està lligada amb molta freqüència a prendre decisions ràpides i efectives. El nostre cos i, per tant, el nostre cap s’han desenvolupat per donar aquest tipus de respostes. Aquesta senzilla evidència contribueix a explicar perquè els polítics que ofereixen accions curtes i eficaces tinguin tant d’èxit

Entendre la maldat

 Potser que intentar entendre la maldat sigui una de les coses mes importants que hem de fer com a essers humans. Sobre tot quan ens desborden emocionalment notícies com les del abusos sexuals als infants o els genocidis de tota mena. Hanna Arendt parlava de la banalitat del mal explicant com Hitler i els seus sequaços van comptar amb la complicitat de molts ciutadans alemanys “normals”. La filòsofa Ana Carrasco-Conde en “Decir el mal” conclou que ho hem de mirar com un procés col·lectiu d’autojustificació d’unes estructures socials basades en la dominació. Hem de trobar, doncs, les arrels del mal, més enllà dels casos psicopatològics individuals, en la “normalització” de tot allò que genera relacions profundament desequilibrades entre humans. La pregunta que ens podem fer és quan van començar estes tendències d’organització social de conseqüències tan devastadores. Hi ha moltes maneres d’enfocar la qüestió, però , en tot cas, cal parar esment sobre el que els resultats antropolò